Broadway Slush
Keskiviikko 15.02.2017

Visioita loskassa

Slush on kasvanut nopeasti Euroopan kiinnostavimmaksi teknologia- ja kasvuyritystapahtumaksi. Helsingin konseptia viedään nyt myös Kaukoitään. Tukevasti ”loskassa” ovat myös Broadway Finlandin saappaat.

 

Marraskuun lopulla järjestettävä kasvuyritysten ja pääomasijoittajien kansainvälinen kohtaaminen pursuaa energiaa ja innostusta. Vierailijoita on pian parinkymmenen tuhannen luokkaa, startup-yrityksiä yli 2000 ja sijoittajia toistatuhatta. Slushiin osallistuu satamäärin median edustajia ja striimin välityksellä tapahtumalla on miljoonayleisö.

Slush haluaa olla kävijöidensä näköinen: esillä olevat yritykset tihkuvat ideoita ja innovaatioita, joten niitä riittää myös teknisen toteutuksen puolella. Tapahtumatekniikan konsepti on Sun Effects Oy:n käsialaa, pääsuunnittelijana toimii Jenni Kääriäinen.

Broadwayn Jani Pellikka on toiminut Slushin teknisenä johtajana siitä asti, kun tapahtuma muutti Kaapelitehtaalta Messukeskukseen ja vaihdetta käännettiin useamman pykälän isommalle. Pellikan vastuualueita ovat esimerkiksi ripustuksien suunnittelu, piirtäminen ja laskenta. Yhtä lailla tärkeää on sähkösuunnittelu, jossa sovitellaan yhteen tapahtuman tarpeet ja Messukeskuksen verkko.

”Pallottelemme kaikkea läheisessä yhteistyössä Jennin ja Sun Effectsin kanssa. Oma tehtäväni on varmistaa keinot, joilla suunnittelijoiden huikeat visiot pystytään toteuttamaan. Kun kokonaisuus on järjestelty ryhtiin, aletaan lähetellä tarjouspyyntöjä tekniikkaa toteuttaville alihankkijoille”, Pellikka kuvailee jokavuotisen kymmenen kuukauden rumban lähtötilannetta.

 

Tuhat ripustuspistettä

Nykyisessä tapahtumakonseptissa on reilut puolen tusinaa lavaa, kilometrikaupalla trussia ja ripustuspisteitäkin jo tuhannen luokkaa. Kun Suomesta loppuu tavara, Euroopasta rahdataan lisää. Slush koettelee niin toteuttajayrityksien kuin tapahtumapaikan kapasiteetin rajoja.

”Slush on sikäli omaa luokkaansa, että siinä saa pohtia ratkaisuja hienoihin joskin haasteellisiin teknisiin kokonaisuuksiin. Mottona on, että mennään kohti mahdotonta ja sen yli”, Pellikka hehkuttaa ja antaa pari kuvaavaa esimerkkiä.

”Voidaan naamioida trussi puuksi, joka kaareutuu yleisön päälle, tai tehdään lavasta ’saari järven keskelle’, mikä tarkoittaa yli 200 neliömetrin uima-altaan rakentamista messuhalliin.”

Tapahtumaa rakentavat sadat esitystekniikan ammattilaiset sekä jopa pari tuhatta talkoolaista. Broadway pystyttää Slushiin erityisesti äänentoistoa, ja on tehnyt sitä jo Kaapelitehtaan ajoista asti. Myös Hokkuspokkus ahertaa tapahtumassa kymmenen hengen voimin. 

Hokkuspokkuksen tonttia ovat erikoisosaamista vaativat kangastoteutukset, kuten seinät ja katot.

”Olemme toteuttaneet Slushiin kankaasta esimerkiksi valaistavia kattopintoja, joissa haasteellisinta on saada ne tiukaksi. Kankaallehan on tyypillistä, että se venyy”, Hokkuspokkuksen Jaana Ketvell naurahtaa.

 

Tapahtumasta vientituotteeksi

Vaikka Slushista nostetaan julkisuuteen helposti rahat ja määrät, pääsuunnittelija Jenni Kääriäinen näkee tapahtuman enemmän yhteisöllisenä hankkeena, jossa pääsee tekemään taidetta isojen ihmismassojen kanssa. 

”Minulle Slushissa on kiinnostavinta tutkia, kuinka luovat prosessit integroituvat osaksi tapahtumaan osallistuvia erityyppisiä kerroksia. Suunnittelijana mietin, miten konventionaalisia tekemisen tapoja voitaisiin murtaa sekä sitäkin, miten voisimme viestiä tapahtumatekniikan nykyisyydestä ja tulevaisuudesta myös niille, jotka eivät alalla toimi ja ole päivittäin sen kanssa tekemisissä.”

”Broadwayn Jani Pellikka on meille luotettavin mahdollinen tuki ja turva – hän tarjoaa käyttöömme huomattavan laaja-alaista osaamista ja haastaa suunnitelmia, joissa mennään äärirajoille ja kokeillaan kaikkea tosi massiivista. Tässä vaiheessa vuotta onkin mukava todeta, että monivuotinen yhteistyömme jatkuu edelleen”, Kääriäinen kiittelee.

Ensi syksynä Slush Helsinki järjestetään jo kymmenennen kerran. Eikä Slush ole kasvanut ainoastaan Helsingin osalta, vaan konsepti on siirtynyt samalla Kaukoitään: Slush Tokio järjestettiin jo viime keväänä ja Slush Shanghai syksyllä.

Kaukoidän Slush-tapahtumissa haasteiden määrä kasvaa, koska tekniikka ei lähde Suomesta mukaan, vaan ainoastaan suunnittelu. Niinpä visiot skaalataan olosuhteisiin, mikä tarkoittaa vaatimuksien sopeuttamista saatavilla olevaan tekniikkaan.

”Esimerkiksi Kiinassa ei voi vaatia valossa ja äänessä länsimerkkejä joka paikkaan, vain tärkeimpiin. Toisaalta ei sikäläisissäkään tavarantoimittajissa ole nykyään suurta ongelmaa, varsinkaan nyt kun tuntee itsekin paremmin paikallisia luottopelureita”, Pellikka kertoo.

 
Broadway Finland on ylpeä työntekijöistään ja esittelee heidät yksi kerrallaa
Pipe & Drape -teleskooppitelineillä saat nostettua tapahtumatilassa esiin sen mitä haluat, ja peitettyä sen minkä et tahdo näkyvän.
Yritysmaailman tapahtu
Nyt on korkea aika käynnistää niin kevään, kesän kuin syksynkin tapahtumien v
Pitäisikö aloittaa oman kuvataidekokoelman kerääminen?