Tapahtumatekniikka
Torstai 15.06.2017

Sata lasissa!

Alansa huomattavimpiin toimijoihin kuuluva Leipurin-konserni vietti kesän käynnistyessä satavuotisjuhliaan näyttävästi Helsingin Kaapelitehtaalla. Broadway huolehti juhlien tapahtumatekniikasta – ja paljon muustakin.

Monista messutapahtumista tutussa Merikaapelihallissa järjestettiin kesän kynnyksellä Leipurin satavuotisjuhlat, joiden järjestelyt uskottiin Broadway Finlandille. Tehtävänä oli loihtia toimivat, näyttävät ja unohtumattomat juhlat kustannustehokkaasti noin tuhannelle vieraalle. Broadway järjesti juhliin tapahtumatekniikan, lavastuksen ja somistuksen lisäksi melkoisesti muutakin, baarikalustuksesta ja cateringin sähköistä järjestys- ja ovimiespalveluihin asti.
”Leipurin satavuotisjuhlat on yksi vuoden suurimmista tuotannoistamme – siltä ainakin vaikutti, kun katseli kaiken juhlapaikalle roudatun tavaran määrää rakennusvaiheessa”, naurahtaa Jussi Kylliäinen Broadwaylta.
”Halli on pitkulainen, kapea ja osin hyvin korkea, osin matala. Visuaalisen ilmeen ja tiiviin tunnelman luominen sellaiseen tilaan on haasteellista. Asiakas halusi juhliinsa rennon, pönötystä kaihtavan ilmeen, joten niin cateringin kuin esiintyjienkin sijoittelu suunniteltiin näiden toiveiden mukaan.”
Broadwayn tekninen tuottaja Jani Pellikka paljastaa, että ripustuksia kertyi merkittävä määrä.
”Noin puoleensataan ripustukseen asennettiin tietysti valo- ja äänikalusto, mutta lisäksi niiden avulla madallettiin lähes 15 metriä korkeaa tilaa reiluun kuuteen metriin, millä saatiin poistettua kaikua ja hallimaisuutta.”
Tilaa rajattiin myös pituussuunnassa, jotta se palvelisi täydellisesti illan kulkua. Väliverholla kahteen osaan jaetun juhlasalin takaosaan rakentui buffa, joka paljastettiin vieraille verhon noustessa. Samalla Leipurin oma catering sai viimeistellä tarjoiluja rauhassa verhon takana h-hetkeen asti. Tila tiivistettiin jälleen ruokailun jälkeen, kun siirryttiin illan esityksiin. Ohessa salista lohkottiin tilat Leipurin kansainvälisten päämiesten esittelyosastoille.
”Väliverholla tunnelmasta saatiin aina sopivan intiimi tai avara, sen mukaan oltiinko ruokailemassa vai seuraamassa puheita tai esiintymisiä”, jatkaa somistuksesta vastanneen Hokkuspokkus-tiimin Jaana Ketvell.

Homma hoituu
”Halusimme juhliemme toteuttajaksi Broadwayn, jolla on hyvät referenssit, on asiakaslähtöinen ja meille entuudestaan tuttu”, Leipuri Oyj:n markkinointijohtaja Mika Coles perustelee valintaa.
Juhlan suuret linjat olivat Leipurin ja Broadwayn väellä selvillä hyvissä ajoin, puoli vuotta ennen juhlia. Leipurin historian suurimman asiakastapahtuman tavoitteena oli juhlistaa konsernin satavuotiasta taivalta ja viestittää samalla, että kyseessä on tulevaisuuteen eikä menneeseen katsova yritys.
Leipurien Tukkuliike Oy -nimellä aloittaneen yrityksen tarina on yhtä pitkä kuin itsenäisen Suomen. Leipomo-, elintarvike- ja konditoria-alan asiakkaita palveleva konserni on tänään kansainvälinen toimija.
Broadwayn Jones Pohjanvuori kiittelee Leipurin omaa kokemusta ja taitoa juhlien järjestämisessä.
”On vaivatonta työskennellä asiakkaan kanssa, joka tunnistaa tarpeensa ja tietää mitä tapahtuman toteuttajalta voi vaatia.”
Leipurin itsensä keskittyessä juhlan ohjelma- ja tarjoilupuoleen muu voitiin jättää Broadwayn huoleksi. Colesin mukaan toteutuksesta välittyi asiakkaalle saakka, että paketti on peräisin yhdestä talosta, eikä keikkaa ole pirstottu alihankkijoille pitkin poikin.
”Broadwayn väki kehitti juhlapaikkaan kekseliäitä tilaratkaisuja, aikataulut pitivät loppuun asti ja juhlapäivänkin väistämättömät viime säädöt hoidettiin kunnialla – oli ilo seurata, kuinka homma hoitui”, Coles tiivistää tyytyväisenä.
Coles kiittelee, että juhlan visuaalinen tunnelma tekstiileineen, somisteineen ja valaisuineen meni nappiin, ja siististi soinut äänentoistokin keräsi kehuja. Myös juhlien esiintyjät olivat vakuuttaneet tyytyväisyyttään tekniseen osaamiseen ja asioista huolehtimiseen. Kokonaisuuden kruunanneissa väliverhon ja kabukin tyyppisissä yllätysmomenteissa tekniikka ja somistus loksahtivat saumattomasti yhteen.

Tähtitaivaan alla
Broadwayn tiimissä juhlien onnistumisen eteen työskenteli parisenkymmentä henkilöä, ja tilaan pystytettiin muun muassa kolme esiintymislavaa – pääesiintyjälle, housebandille ja juonto/puhekäyttöön. Käytössä oli yhdeksänmetrinen valkokangas kaksine videotykkeineen sekä päälavan kätkevä kabukiverho, jonka pudotessa käynnistyi pääesiintyjä Lauri Tähkän show.
Tapahtuman äänentoistosta huolehdittiin L-Acousticsin Kara-järjestelmällä, jonka kattavuutta matalissa tiloissa tuettiin viivekaiuttimilla. Langatonta ja muuta mikrofonikattausta ohjattiin Yamahan QL-sarjan äänipöydillä. Yhdistelemällä ETC:n konventionaalisia heittimiä Martinin ja JB-Lightingin liikkuviin valoihin katettiin tarjoilu- ja esittelypisteiden, yleistunnelman sekä esiintyjien valaisutarpeet. Lämmintä tunnelmallisuutta oli lisätty entisestään ripustamalla kymmeniä hehkulamppuryppäitä lasketun tähtitaivaskatteen alle.
Pellikka kuvailee Broadwayn tuotantotapaa soljuvaksi. Avainhenkilöt löytyvät saman toimistokäytävän varrelta, ja aina löytyy tovi tuumailla asioita yhdessä eteenpäin vaikka kahvipaussilla taukohuoneessa.
”Leipurin juhlissakin tuotannon suunnittelu, tapahtumatekninen toteutus ja koko visuaalinen suunnittelu materiaaleineen ja kalustemalleineen rakentui aidosti kokonaispakettina, saman katon alla.”

Stagemobil on täydellinen esiintymislava, joka nousee niin niemeen kuin notkoonkin käden käänteessä.
Kesä ei kestä ikuisuuksia, vaikka niin toivoisimme.