Broadway Senaatintori musiikkijuhla
Torstai 15.06.2017

Sana soi Stadissa!

Kirkon musiikkijuhlat järjestettiin tänä vuonna Helsingissä. Yleisöä kymmenin tuhansin keränneen suurtapahtuman pääkonserteissa esiintyjiäkin saattoi olla enimmillään toistatuhatta. Broadway Finland vastasi jättijuhlien tapahtumatekniikasta Senaatintorilla.

Evankelis-luterilaisen kirkon musiikkitoiminnan päätapahtuman, Kirkon musiikkijuhlien päänäyttämönä toimi tänä vuonna Senaatintorin historiallinen miljöö, jossa pidettiin muun muassa juhlamessu sekä esitettiin Händelin kuuluisa Messias-oratorio. Senaatintorin tapahtumatekniikasta vastannut Broadway Finland toimitti toukokuun lopussa järjestettyyn tapahtumaan valon ja äänen, jättimäisen esiintymislavan, videoseinät sekä kuvauskaluston.
Eri puolille kaupunkia levittäytyneen konserttiohjelman kruunasi Senaatintorilla järjestetty kaksipäiväinen päätapahtuma, jonka tapahtumatekniikka tilattiin julkisena kilpailutuksena.
”Valintamme osui oikeaan, Broadwayn kanssa yhteistyö sujui kiitettävästi ja he hoitivat osuutensa tosi hyvin”, Helsingin Seurakuntayhtymän Martti Löppönen kiittelee niin tekniikkaa kuin ammattitaitoista henkilökuntaa.

Stage vinoon
Löppösellä on pitkälti kokemusta suurtapahtumien teknisestä tuotannosta, ja Kirkon musiikkijuhlat 2017 meni jatkumossa kärkipaikoille jo kokonsakin puolesta. Tilaajan jälkimaku tapahtumasta on kaikin puolin hyvä.
”Kaikki lennossakin esitetyt toivomukset menivät Broadwayn toteuttamana välittömästi täytäntöön”, Löppönen kehaisee ja kertoo ettei muista koskaan nähneensä Senaatintorilla esiintymislavaa Tuomiokirkkoon nähden vinottain. Poikkeukselliseen sijoitteluun päädyttiin vain viikkoa ennen tapahtuman alkua. Massiivisessa Messias-oratoriossa voitiin näin kasvattaa esiintymislavaa kirkon portaille. Lavalla esiintyivät sähköisesti vahvistettuina Lohjan Kaupunginorkesteri ja esilaulajien kuoro, ja lähes tuhannen hengen suurkuoron laulaessa kirkon portailla.
”Torin korkeuserot ovat huikeat, mikä tekee vinoon sijoitetun lavan pystytyksestä aika haasteellista”, Broadwayn Jones Pohjanvuori summaa.
Lavan sijoittelulla pystyttiin ratkaisemaan näkyvyys- ja kuuluvuusongelmia paitsi yleisön suuntaan, myös sähköiseen äänentoistoon ja suoraan ääneen liittyviä ajoitusongelmia esiintyjien välillä. Suurimmissa konserteissa yleisö oli torikatsomossa, ja aina kun kirkon portaita ei tarvittu esiintymislavana se muuntui amfikatsomoksi monituhatpäiselle yleisölle.
 

Kanavapujottelua
Kirkon musiikkijuhlien tapahtumatekniikan logistiikasta ja äänentoistojärjestelmästä vastannut Jari Vainio arvioi, että tapahtuma saattoi olla kymmenistä Broadwayn Senaatintorin keikoista suurin.
Äänentoistoon käytettiin L-Acousticsin Kara-linjasäteilijäjärjestelmää, jonka L/R-päänippuja subbasineen vahvistettiin kolmella viiveryppäällä.
”Viivekaiuttimilla saadaan avattua ääntä leveämmälle, sillä Senaatintorilla varsinainen PA pitää kohdentaa aika suppealle alalle, ettei ammuta vastapäisten talojen seiniin, joista ääni kimpoaa erittäin pahasti takaisin”, Vainio tietää.
Ennen tapahtumaa Vainion piti nivoa yhteen eri osapuolien toiveet ja valvoa etukäteisvalmistelujen sujuvuutta. Useimmat esiintyjät toivat mukanaan omat miksaajansa, ja enimmillään käytössä oli huimat 90 tulokanavaa. Vaihdot piti harjoitella sujuviksi, sillä sinfoniaorkesterin ja kuoron iso kattaus jouduttiin harjoituksien ja muun ohjelman takia rakentamaan ja purkamaan viikonloppuna useampaan kertaan.
”Myös monitoroinnin osalta isot esiintyjäkokoonpanot ovat melkoinen haaste – mitä vähemmällä monitoroinnilla selvitään sen parempi”, Vainio summaa.
Kirkon musiikkijuhliin ei värivaloshow’ta tarvittu eikä haluttukaan, sen sijaan kevätkesän ulkoilmatapahtumassa tarvitaan vankka arsenaali luonnollisen oloista valoa, jotta pystytään nostamaan esiintyjät näkyviin lavalta. Staattisten heittimien tukena Broadwayn valokattauksessa hyödynnettiin ennen kaikkea Martinin ja JB-Lightingin uusia liikkuvia valaisimia.

Kirkosta kiekkoon
Broadwayn ”iso keikka” ei yllättäen loppunutkaan Kirkon musiikkijuhliin. Päätöspäivänä hypättiin kirkonmenoista silmänräpäyksessä urheilun pariin, kun Jääkiekkoliitto pyysi saada hyödyntää musiikkijuhlille pystytettyä esitystekniikkaa jääkiekon televisiointiin Suomen kamppailtua tiensä MM-kisojen mitalimittelöön.
”Meillä oli tapahtumaviikonloppuna stand by -tilanne päällä, onko Suomi mukana pronssi- vai loppuottelussa. Kun musiikkijuhlat lopulta päättyivät sunnuntaina viideltä iltapäivällä, Suomen pronssimatsi alkoi vartin yli”, Pohjanvuori kertoo.
Peliä varten torille toimitettiin toinenkin jättiscreeni, ja tuhansien ihmisten kisakatsomo asettui Senaatintorin portaille kannustamaan Suomea. Vaikka voitto meni lopulta itänaapurille, mitalitaiston jännittävät hetket välitettiin torille kokoontuneille kiekkofaneille laadukkaan äänentoiston ja kahden screenin avulla.
Senaatintorille palattiin viikon sisällä kolmannelle komennukselle, kun Valtioneuvosto tilasi Broadwayn vastaamaan presidentti Mauno Koiviston hautajaisten äänentoistosta.
Broadway huolehti Yleisradion tarjoaman äänisignaalin välittämisestä yleisölle Senaatintorilla, missä olennaista oli huomioida tilaisuuden arvokkuus ja toimia mahdollisimman huomaamattomasti – esimerkiksi äänilaitteistoa ei saanut Ylen kamerakuvissa näkyä.
 

Odotukset korkealla
Kirkon musiikkijuhlien Senaatintorin päätapahtumat keräsivät torille liki 10 000 hengen yleisöjä. Kaikkiaan festivaalin tapahtumissa vieraili noin 40 000 kävijää, ja niihin osallistui noin 4000 esiintyjää Suomesta ja ulkomailta.
Martti Löppösen mukaan vaatimukset kaikissa isoissa yleisötapahtumissa nousevat jatkuvasti, ja kirkon on seurattava trendiä, jossa äänentoiston, valojen ja screenien pitää täyttää yleisön odotukset. Ja kun kyse on ei-rytmimusiikista, äänentoiston vaatimukset ovat vieläkin korkeammalla.
”Olemme saaneet tapahtumakokonaisuudesta työntekijöiltä ja esiintyjiltä todella paljon palautetta, mutta vain kahdenlaista: kiitettävää tai ylistävää”, Löppönen hymyilee. ”Musiikin ammattilaiset pitivät äänentoistoa aivan huippuna ja lavatekniikkaa todella toimivana!”

 

Alansa huomattavimpiin toimijoihin kuuluva Leipurin-konserni vietti kesän käynnistyessä satavuotisjuhliaan näyttävästi Helsingin Kaapeliteh
Stagemobil on täydellinen esiintymislava, joka nousee niin niemeen kuin notkoonkin käden käänteessä.
Kesä ei kestä ikuisuuksia, vaikka niin toivoisimme.